Gázlángolás - A valóság eltörlése és felülírása
2018. március 27. írta: spreadthelight

Gázlángolás - A valóság eltörlése és felülírása

defiance.jpg

Ariel Leve írása. Kép: Rob Dobi
Forrás: https://www.theguardian.com/science/2017/mar/16/gaslighting-manipulation-reality-coping-mechanisms-trump

Ariel Leve stratégiákat kínál az olyan pszichés bántalmazással szemben, ami eltorzítja a valóságot - ami sokban hasonlít arra, amit a Trump-kormány csinál 


Sok amerikai, aki az elnököt hallgatja, most épp ugyanazt éli át, amit sokszor én is gyerekkoromban. Semmi nem jelent valójában semmit, és a valóságot eltörölték. Teljes a zavar és a káosz, minden a feje tetejére állt, és ki van fordítva. Amikor a tényeket és az igazságot kétségbe vonják, honnan tudhatja az ember, hogy minek higyjen, főleg ha ez pont egy olyan személytől jön, akitől azt várnánk, hogy az erkölcs és helyes viselkedés megtestesítője legyen?

Akik már kaptak ebbe "beavatást", azoknak egyértelmű, hogy mi történik. Akiknek viszont új ez a jelenség: az elnök és a jelenlegi kormány gázlángol bennünket (gaslighting). Egyre gyakrabban hallani manapság ezt a kifejezést. 

A "gázlángolás" azt jelenti, amikor valaki úgy manipulál egy másik embert, hogy az megkérdőjelezze és felülírja a saját valóságát. Egy 1944-es filmből - illetve egy színdarabból, és egy azt megelőző filmből - származik, amiben ez történik a főszereplőnővel. Valószínűleg sokan nem tudják, hogyan kezeljék ezt a fajta helyzetet. De nekem sajnos nagyon is ismerős. Jól ismerem ezt a viselkedést, és tudom, hogyan navigáljak benne. 

Gyerekkoromban olyan világban nőttem fel, amiben nem volt érzelmi biztonság, ám közben következetesen azt sulykolták belém, hogy csodálatos, boldog gyerekkorom van, és hogy hálátlan vagyok. Hogy ugyan, mi okom is lehetne panaszra. Mégis attól, aminek kitettek, nem éreztem magam biztonságban. És ezeknek az érzéseknek volt egy meghatározható oka. Ez mindegy is, hogy mi volt; az, hogy erőszakos veszekedéseket kellett végignéznem, vagy hogy velem viselkedtek nem megfelelő módon - amikor szembesítettem az anyámat az igazsággal, rendre elutasította azt. A valóságom érvényét elvonta, és az csak konfliktushoz vezetett volna, ha kitartok mellette. Azt mondta, hogy az, amit a saját szememmel láttam, nem történt meg. 

Amikor olyasmikkel szembesítettem anyámat, amiket mondott, vagy csinált, azt felelte, hogy ezeket én találtam ki, hogy hazudok. Amikor tényekkel szembesítettem, azokat ellökte magától. Szóval nem csak törölte a valóságomat, hanem felül is írta azt, amit én érzékeltem. 

Ahogy az "An abbreviated life" c. memoáromban is írok róla, nem is a legfélelmetesebb és legnagyobb robajjal járó dolgok okozták a legtöbb sérülést, mint a fizikai erőszak, a verbális bántalmazás, a határok hiánya vagy a helytelen viselkedés. A legártalmasabb annak a tagadása volt, hogy ezek a dolgok egyáltalán megtörténtek.

A bántalmazás letagadása, meg-nem-történtnek nyilvánítása még rosszabb volt, mint maga bántalmazás. 

A 30-as éveim közepén belefutottam valakibe, aki még gyerekkoromból ismert. "XY lánya vagy, ugye?" - kérdezte. Bólintottam. Ott volt egyszer anyám egyik partiján. Utólag tudtam meg, hogy miután elmentem, ez az ember ezt mondta: "Mindig kérdés volt számomra, hogy fog az a kislány életben maradni. Azt gondoltam, hogy nincs más választása mint hogy vagy magát öli meg, vagy valaki mást."

Amikor megtudtam, hogy ezt mondta, azt éreztem, hogy elismerik, hogy érvényesítik, amin átmentem. Ez a két mondat több okból is velem maradt. Ez a kívülálló látta, min megyek keresztül, és az, hogy volt egy tanú, megerősített abban, amit tudtam. 

Az egyik legalattomosabb dolog a gázlángolásban a valóság tagadása. Hogy letagadják, amit a két szemeddel láttál. Amit megéltél, amiről tudod, hogy igaz. Az ember azt érezheti, hogy megőrült. De nem, nem erről van szó.
Dr Robin Stern, a Yale Egyetemen műkődő Érzelmi Intelligencia Központ társigazgatója és a "The Gaslight Effect" c. könyv írója szerint "ha valakit bántalmaznak, vannak egyértelmű jelek, amikre rámutathat az ember. Például ha valakit megütnek vagy megfenyegetnek, ott könnyű átlátni és megérteni, hogy hogyan történt a bántalmazás De ha valakit manipulálnak, akkor az illető saját magát kérdőjelezi meg és érvényteleníti, és saját magára fókuszál, magát okolja."

Ennek illusztrálására egy könnyen érthető példát hoz. Egy közeli barátja mindig késett a megbeszélt találkozókról. Eleinte szólt neki, hogy ez tiszteletlen dolog vele szemben. Erre a barát azt válaszolta, hogy "túl érzékeny". Ám idővel, ahogy ez a dinamika újra és újra ismétlődött, veszekedés lett a vége, és amikor Stern fenntartotta a véleményét, azt a választ kapta, hogy "Neked biztos valami bajod van az idővel!" Így végül bevette magát a fejébe, hogy lehet, hogy a barátjának van igaza. Elkezdte megkérdőjelezni saját magát. "Azt kezdtem gondolni - most mi baj van azzal, ha valaki késik, lehet, hogy én nem vagyok elég rugalmas."

Ezt hívja gázláng-effektusnak. "Idővel a gázlángolás ahhoz vezet, hogy az ember a hatása alá kerül. Ugyanakkor megpróbálhatnak gázlángolással hatni ránk, de csak akkor fog sikerülni, ha hagyjuk."

És ez itt a lényeg. Mert ha valaki hatalmi pozícióban van hozzánk képest, ha felnézünk valakire és idealizáljuk, vagy simán csak ahogy sok kodependens kapcsolatban ez működik - ha valakit félünk elveszíteni, akkor, ha ezek az emberek kitartanak amellett, hogy az ő valóságuk a valóság, akkor ennek eredményeképp az ember elkezd kételkedni abban, amiről pedig tudja, hogy igaz. 

gaslighting.jpg

"Olyan időket élünk, amikor sokaknak nehéz eldönteni, hogy mi is igaz, és úgy érzik, manipulálják őket", mondja Stern. "Ha az ember tudja, hogy valami igaz, de valaki más azt mondja, hogy az nem igaz, rendkívül fontos, hogy az ember megtartsa a saját valóságát. Senkit nem lehet gázlángolni, ha az ember a saját valóságában marad, és felismeri a manipulációt."

Ami most országos szinten történik, sok emberben felébreszthet múltbeli gázlángolás élményeket, és sokakat újra-traumatizálhat. Az, amilyen meggondolatlanul bánik a jelenlegi kormány az igazsággal, ahogy leellenőrizhető tényeket semmibe vesznek, őrjítő, elme-kicsavaró, teljesen összehazavaró hatással van az emberekre, és rendkívül káros érzelmi és pszichés visszahatást generál. Káros hatással van mindazokra, akik valaha bántalmazó kapcsolat áldozatai voltak; akik érzelmileg sérülékenyek; és bennünk, akik látjuk hogy mi történik, eddig szinte sosem tapasztalat dühöt ébreszt, mivel tehetetlennek érezzük magunkat, nem tudjuk, hogyan szálljunk szembe az egésszel. Amikor a fősodrú médiában feketítenek be embereket, akkor mégis hogy lehetne erről lehúzni a leplet?

A személyes történetem során voltak olyan stratégiák - amikről akkor nem tudtam, hogy stratégiák - amik segítettek túlélni. A mostani bizonytalan időkben pedig segíthetnek épelméjűnek maradni.

Ne add be a derekad
Úgy 5-6 éves koromban írtam egy mesét arról, hogy elmenekülök otthonról. Amikor anyám megtalálta és elolvasta, azt követelte, hogy írjam át. Miért írsz ilyesmit? Ugye nem rólam szól? Tudta, hogy róla és az otthoni káoszról szól. De nem voltam hajlandó átírni a mesét, és az, hogy szembeszálltam vele, kulcsfontosságú volt. Hogy bíztam a saját valóság-verziómban. Hogy nem változtattam meg kérésre. Hogy ellenálltam. Ez a harag megvédett, mert tudtam, amit tudtam. És nem lehetett csak úgy kitörölni. Ha szembeszállsz valamivel, attól nem vagy nehéz eset. Csak ellenálló.

Ismerd fel, hogy sosem fogja felvállalni a felelősséget
Aki gázlángol valakit, sosem lesz képes látni a másik nézőpontját, vagy felelősséget vállalni a tetteiért. Sosem fogja megérteni. Nem fogja egy napon azt mondani, hogy "Hm, igazad van - tényleg, mondasz valamit."Sosem fogja beismerni. Ha mégis erősködsz, az nem csak nem vezet semmire, de még káros is. Mivel aki a gázlángolást csinálja, sosem fog tudni a logikára és a józan észre reagálni - így az embernek magának kell felismernie, hogy a logika és a józan ész itt nem alkalmazható.

Engedd el a vágyat, hogy megváltozzon
A vágy, hogy megváltozzon a helyzet, nagyon erős lehet, és ez az, ami bennetart minket a mókuskerékben. Ez az, ami miatt az ember továbbra is azt hiszi, hogy a logika és a józan ész győzni fog. Hinni akarunk abban, hogy a másik meg fog változni. Azt akarjuk, hogy végre kitisztuljon a kép. De ez nem jön el. Azt akarjuk érezni, hogy biztos talajon járunk. De ezt a vágyunkat el kell engednünk. Mert ez a kép sosem fog kitisztulni. Sosem fognak minket meghallani.

Egészséges elhatárolódás kifejlesztése
Gyerekként megküzdési stratégiákat kellett kifejlesztenem, ám ennek ára lett. Az olyan viselkedések, amik gyerekként adaptívak voltak, felnőttként maladaptívvá váltak: nem tudtam bízni senkiben, és folyton megerősítésre volt szükségem. 

Túságosan ráfeszültem az egyértelműségre. Semmilyen félreértésnek vagy hibának nem volt helye. Teljes bizonyosságot akartam - egy bizonytalan világban. És mivel bizonytalan világban élünk, valahogy muszáj megtalálni az egyensúlyt.

A gázlángolástól való elhatárolódás nem jelent teljes elhatárolódást. Azt jelenti, hogy meghúzzuk a vonalat a gázlángoló világa és a való világ között. 

setting-boundaries-do-not-cross-820x450.jpg

"Ha valaki megpróbál gázlángolni, de ezt egy idő után észrevesszük, lekapcsolódhatunk róla, és elkezdhetünk gyógyulni" mondja Stern. Hozzáteszi, hogy az emberek sokszor inkább hajlandóak feladni a valóságukat, mintsem hogy feladjanak egy kapcsolatot, amihez ragaszkodnak.

Stern szerint sok különböző jele van annak, ha az embert gázlángolással manipulálják. "Az ember össze van zavarodva, úgy érzi, megőrült. Folyton bocsánatot kér, nem érzi magát elég jónak; nem érti, miért érzi mindig olyan rosszul magát; vagy csak érzi, hogy valami nem stimmel, de nem tudja megfogni, hogy mi az. Mi azt gondoltuk, hogy X, de ők azt mondják, hogy Y, és most nem tudjuk kibogozni, hogy melyik az igaz."

Stern azt javasolja, írjuk le, hogy pontosan mi történt a beszélgetés során. "Ha az ember lejjebb csillapodott és már nem öntik el úgy az érzelmek, tud racionálisan gondolkozni. Fussuk át újra a beszélgetést, és találjuk meg, hol fordultak furcsára a dolgok."

Ha valaki annyira biztos abban, amit hisz, folyamatosan ragaszkodik a saját verziójához, és meg akar róla győzni, ez - egy idő után - korrodálhatja az ember saját valóság-érzetét. Már az is, hogy meg kell győződni a valóságról, eléggé destabilizáló lehet.

Stern feltesz egy érdekes kérdést is: "Az emberek ma vajon azért dühösek, mert a jelenlegi vezetők olyasmiket mondanak, amiről tudják, hogy nem igaz, vagy azért, mert lehet, hogy azt mások elhiszik?"

A gázlángolás olyan érzést kelt az emberben, mintha a föld folyamatosan mozogna a lába alatt. Nincs gravitációs középpont. Miközben azt halljuk, hogy a fent az lent van, és hogy a fekete az fehér, csak úgy tudjuk megőrizni a józan eszünket, ha elszántan kitartunk. A többieknek legyenek csak meg az alternatív tényei, ha akarják. De mi maradunk a valóságnál. 

 

Inspira a facebook-on: https://www.facebook.com/inspirabloghu/

A bejegyzés trackback címe:

https://inspira.blog.hu/api/trackback/id/tr913782606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ditadita 2020.06.14. 17:00:26

NAGYON JÓ ÍRÁS. ENGEM AZ ANYÁM EGYFOLYTÁBAN GÁZLÁNGOLT. MOST A FIAM CSINÁLJA VELEM. NYILVÁN BENNEM IS VAN HIBA, MERT NINCS ERŐM A FIAMMAL MEGSZAKÍTANI A KAPCSOLATOT.

ditadita 2020.06.14. 17:00:27

NAGYON JÓ ÍRÁS. ENGEM AZ ANYÁM EGYFOLYTÁBAN GÁZLÁNGOLT. MOST A FIAM CSINÁLJA VELEM. NYILVÁN BENNEM IS VAN HIBA, MERT NINCS ERŐM A FIAMMAL MEGSZAKÍTANI A KAPCSOLATOT.
süti beállítások módosítása